Social media
فشار بر فعالیت مدنی؛ طالبان یک فعال اوزبیکتبار را در بدخشان بازداشت کرد
منابع محلی در ولایت بدخشان میگویند استخبارات گروه طالبان یک فعال فرهنگی اوزبیک به نام «مسعود تیمور» را بازداشت کرده است؛ اقدامی که با نگرانی و واکنش فعالان مدنی و فرهنگی روبهرو شده است.
این منابع، روز دوشنبه، اول سرطان، به اکسوس گفتهاند که این بازداشت حدود سه روز پیش انجام شده و تاکنون هیچ اطلاعات رسمی درباره محل نگهداری یا وضعیت صحی او در دست نیست.
به گفته منابع، خانواده این فعال فرهنگی نیز از حق ملاقات با وی محروم ماندهاند.
منابع اضافه میکنند که مسعود تیمور اساساً فعالیت سیاسی یا فرهنگی سازمانیافته نداشته و بیشتر فعالیتهای او در حد نوشتهها و پستهای شخصی در شبکههای اجتماعی بوده است.
با این حال، به گفته منابع، همین فعالیتهای محدود نیز بهعنوان دلیل بازداشت او مطرح شده است.
همزمان به باور شماری از فعالان مدنی، ادامه بازداشت فعالان فرهنگی و کاربران شبکههای اجتماعی نشان میدهد که فضای مدنی در افغانستان همچنان با محدودیتهای جدی گروه طالبان روبهرو است.
وضعیتی که به گفته آنان، آزادی بیان را با چالشهای جدی مواجه کرده و نیاز به توجه و پیگیری نهادهای حقوق بشری دارد.
این در حالی است که گزارشهای متعدد در ماههای اخیر از بازداشت فعالان رسانهای، فرهنگی و کاربران شبکههای اجتماعی در مناطق مختلف کشور از سوی گروه طالبان منتشر شده و نگرانیها درباره محدودیتهای فزاینده بر آزادی بیان را افزایش داده است.

