Social media
در غیاب نظام مشروع؛ پارلمان استرالیا گروه دوستی با مردم افغانستان را احیا کرد
پارلمان استرالیا در اقدامی که بیانگر ادامه حمایت این کشور از مردم افغانستان و عدم بهرسمیتشناختن گروه طالبان است، «گروه دوستی با مردم افغانستان» را دوباره فعال کرده است.
سفارت افغانستان در کانبرا روز چهارشنبه، ۳ سرطان، گفته است مراسم احیای این گروه دوستی روز گذشته در پارلمان استرالیا برگزار شده است. به گفته این سفارت، بهدلیل نبود یک نظام مشروع و منتخب در افغانستان، این نهاد با عنوان «گروه دوستی پارلمانی با مردم افغانستان» فعالیت خود را از سر گرفته است.
سفارت افغانستان در کانبرا از این اقدام استقبال کرده و آن را نشانهای از تداوم دوستی و همبستگی استرالیا با مردم افغانستان دانسته است. این گروه به رهبری جولیان هیل، نماینده پارلمان و وزیر شهروندی استرالیا، فعالیت خواهد کرد.
در مراسم افتتاح این گروه، مقامهای ارشد استرالیایی بار دیگر بر حمایت از مردم افغانستان و دفاع از حقوق بشر تأکید کردند.
میلتون دیک، رییس پارلمان استرالیا، گفت کشورش همچنان به تعهد خود در قبال مردم افغانستان پایبند است و همبستگی پارلمان استرالیا با شهروندان این کشور ادامه خواهد یافت.
همچنین مت تسلویت، معاون وزیر خارجه استرالیا، با اشاره به وضعیت حقوق بشر در افغانستان تأکید کرد که جامعه جهانی نباید شرایط کنونی این کشور را به یک وضعیت عادی تبدیل کند. او از ادامه کمکهای بشردوستانه استرالیا و حمایت این کشور از حقوق زنان و دختران افغانستان خبر داد و گفت کانبرا همچنان برای پاسخگو ساختن گروه طالبان در قبال نقض حقوق بشر تلاش خواهد کرد.
مونیک رایان، رئیس مشترک این گروه، نیز بر حمایت مردم استرالیا، بهویژه زنان این کشور، از زنان و دختران افغانستان تأکید کرد. در همین حال، وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در کانبرا، خواستار ادامه کمکهای جهانی به مردم افغانستان بدون مشروعیتبخشی به طالبان شد و گفت حمایت از مردم افغانستان نباید به معنای تأیید سیاستهای این گروه تلقی شود.
گروه دوستی پارلمانی با افغانستان پیشتر نیز در پارلمان استرالیا فعالیت داشت، اما پس از سقوط نظام جمهوری و انحلال پارلمان افغانستان، فعالیت آن متوقف شده بود. استرالیا همچنان از جمله کشورهایی است که سفارت افغانستان را به گروه طالبان واگذار نکرده و روابط رسمی آشکاری با این گروه برقرار نکرده است.

