فایق: تعامل با طالبان که لکه‌‌ ننگ تاریخ و نماد جهل هستند، توجیه ندارد Unknown Source

فایق: تعامل با طالبان که لکه‌‌ ننگ تاریخ و نماد جهل هستند، توجیه ندارد

نصیراحمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد در واکنش به سفر هیات طالبان با دعوت کمیسیون اروپا به بروکسل، می‌گوید تعامل با گروهی که لکه‌ی ننگ تاریخ و نماد جهل است، هیچ توجیهی ندارد.

آقای فایق چهارشنبه‌شب (۳ سرطان) با نشر پیامی در ایکس گفته است: «هیچ فرد یا کشوری نمی‌تواند تعامل، حمایت یا عادی‌سازی روابط با طالبان را در حالی که میلیون‌ها زن و دختر در افغانستان از ابتدایی‌ترین حقوق و آزادی‌های اساسی خود محروم‌اند، توجیه کند.»

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل از «اعضای پارلمان اروپا» که در برابر عادی‌سازی روابط با طالبان انتقاد کرده‌اند، سپاس‌گزاری نموده است.

او گفته است: «از اعضای پارلمان اروپا، به‌ویژه راشل گارسیا و همه کسانی که با شجاعت در همبستگی با زنان و مردم افغانستان صدای خود را بلند کرده‌اند و در برابر تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیمی که به‌گونه نظام‌مند حقوق بشر را نقض می‌کند و نیمی از جامعه را از زندگی عمومی حذف کرده است، ایستادگی می‌کنند، صمیمانه سپاسگزارم.»

او افزوده که ایستادگی در برابر مشروعیت‌بخشی به طالبان، ایستادگی در کنار مردم افغانستان است.

فایق گفته است که طالبان نماینده فرهنگ افغانستان‌ و ارزش‌های اسلامی نیست، بلکه سیاست‌های آنان در قبال زنان و مردم افغانستان، «لکه‌ی ننگی بر تاریخ کشور و نماد آشکار جهل، افراط‌گرایی و سرکوب» است.

سفر دیروزی هیات پنج نفری طالبان به بروکسل به دعوت کمیسیون اروپا و صدور ویزا از سوی بلجیم، با انتقادهای شدیدی مواجه شده است.

راشل گارسیا، نماینده‌ پارلمان اروپا بابت اینکه نتوانسته مانع دعوت طالبان شود، ابراز تأسف کرد و از مردم افغانستان معذرت خواست.

هانا نیومن، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان اروپا میزبانی از طالبان در بروکسل را «شرم‌آور» خواند و گفت با حضور طالبان در اروپا، جان کسانی که از این گروه فرار کرده‌اند، به خطر می‌افتد.