شهاب‌الدین دلاور: امریکا در مذاکرات دوحه خواستار حفظ یک پایگاه نظامی در افغانستان بود Social media

شهاب‌الدین دلاور: امریکا در مذاکرات دوحه خواستار حفظ یک پایگاه نظامی در افغانستان بود

شهاب‌الدین دلاور، رییس جمعیت هلال‌احمر افغانستان در رژیم گروه طالبان و از اعضای هیأت مذاکره‌کننده این گروه در گفت‌وگوهای دوحه با ایالات متحده امریکا، در اظهاراتی تازه بخشی از آنچه را که به گفته او در جریان مذاکرات با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین امریکا، مطرح شده بود، فاش کرد.

دلاور روز گذشته، ۶ سرطان/۲۷ جون، در کابل مدعی شد که زلمی خلیل‌زاد در جریان مذاکرات از هیأت طالبان خواسته بود با باقی ماندن یک پایگاه نظامی امریکا در افغانستان، که به گفته او احتمالاً پایگاه هوایی بگرام بوده، موافقت کنند.

به گفته دلاور، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه پیشین امریکا استدلال کرده بود که حفظ این پایگاه نه تنها به سود واشنگتن، بلکه به نفع گروه طالبان و افغانستان نیز خواهد بود.

به گفته دلاور، خلیل‌زاد همچنین هشدار داده بود که در صورت خروج کامل نیروهای امریکایی، گروه طالبان ممکن است با «جنگ هویتی» روبه‌رو شوند؛ جنگی که به ادعای او، گروه‌های غیرپشتون بر مبنای مطالبات هویتی وارد آن خواهند شد و حتی احتمال مطرح شدن بحث تجزیه افغانستان از سوی برخی چهره‌های سیاسی، از جمله عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، وجود خواهد داشت.

رییس جمعیت هلال‌احمر گروه طالبان گفت که هیأت این گروه با پیشنهاد حفظ پایگاه نظامی امریکا مخالفت کرد و بر خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تأکید داشت؛ موضوعی که در نهایت نیز در توافق‌نامه دوحه منعکس شد.

اظهارات دلاور در حالی مطرح می‌شود که تاکنون زلمی خلیل‌زاد یا دیگر مقام‌های امریکایی درباره این روایت واکنشی نشان نداده‌اند. از این رو، جزئیات مطرح‌شده صرفاً روایت یکی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان از گفت‌وگوهای محرمانه دوحه است.

این اظهارات بار دیگر بحث‌ها درباره اهداف پشت‌پرده مذاکرات دوحه و احتمال تلاش امریکا برای حفظ نوعی حضور نظامی در افغانستان پس از توافق با گروه طالبان را زنده کرده است؛ موضوعی که با خروج کامل نیروهای امریکایی در اگست ۲۰۲۱ عملی نشد.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، پس از بازگشت به کاخ سفید، بارها از پایگاه هوایی بگرام یاد کرده و بر اهمیت راهبردی آن تأکید کرده است.

او در چندین سخنرانی و مصاحبه، خروج امریکا از بگرام را یکی از اشتباهات دولت پیشین این کشور دانسته و گفته است که این پایگاه به دلیل موقعیت جغرافیایی و ملاحظات امنیتی، برای منافع راهبردی واشنگتن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تگ‌ها: طالبان