Social media
ترمپ: ادامه حملات پایان جمهوری اسلامی ایران را رقم میزند
در حالی که انتظار میرفت توافق آتشبس میان ایران و ایالات متحده امریکا به درگیریها پایان دهد، رویارویی نظامی دو کشور برای سومین شب پیاپی ادامه یافت و بار دیگر خلیج فارس و تنگه هرمز به کانون تنش تبدیل شدند.
سپاه پاسداران ایران بامداد یکشنبه، ۷ سرطان، با انتشار بیانیهای اعلام کرد که در واکنش به آنچه «نقض آتشبس» از سوی امریکا خوانده، هشت هدف نظامی، از جمله پایگاه علی السالم در کویت و تأسیسات مرتبط با ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در بحرین را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.
همزمان، رسانههای کویت و بحرین از فعال شدن سامانههای پدافندی این دو کشور برای رهگیری پرتابههای شلیکشده از سوی ایران خبر دادند.
از سوی دیگر، دونالد ترمپ، رییسجمهور ایالات متحده امریگا، میگوید که ارتش امریکا مجموعهای از انبارهای موشکی، مراکز پهپادی و سامانههای راداری ساحلی ایران را هدف قرار داده است. او این عملیات را پاسخی به حملات تازه ایران و نقض توافق آتشبس دانست.
ترمپ با لحنی تند هشدار داد که اگر تهران به حملات خود ادامه دهد، واشنگتن عملیات نظامی را گسترش خواهد داد.
او گفت در صورت تداوم این روند، «جمهوری اسلامی دیگر وجود نخواهد داشت.»
فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) نیز تأیید کرد که حملات روز شنبه به دستور مستقیم رییسجمهور امریکا انجام شده است.
به گفته سنتکام، این اقدام پس از آن صورت گرفت که نیروهای ایرانی یک پهپاد انتحاری را به سمت نفتکش «کیکو» با پرچم پاناما در نزدیکی تنگه هرمز پرتاب کردند. این نفتکش بیش از دو میلیون بشکه نفت خام حمل میکرد.
مناقشه تازه دو کشور بر سر نحوه اجرای توافق مربوط به بازگشایی تنگه هرمز شکل گرفته است. تهران مدعی است که بر اساس مفاد تفاهمنامه، مسئولیت مدیریت عبور کشتیها در این آبراه بر عهده ایران قرار دارد و شناورها باید پیش از عبور با نیروهای ایرانی هماهنگی کنند.
در مقابل، ایالات متحده تأکید میکند که توافق یادشده بر آزادی کامل کشتیرانی در تنگه هرمز استوار است و هیچ کشوری حق محدود کردن عبور کشتیهای تجاری را ندارد.
با ادامه حملات متقابل و افزایش تهدیدهای لفظی، نگرانیها درباره گسترش دامنه درگیری و تأثیر آن بر امنیت منطقه و تجارت جهانی بار دیگر افزایش یافته است.

