یک نفتکش در تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفت Unknown Source

یک نفتکش در تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفت

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد که امروز (شنبه، ۶ سرطان) یک نفتکش در تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفته است.

این سازمان با نشر بیانیه‌ای گفته است که خدمه این کشتی در سلامت هستند.

هنوز منبع این حمله مشخص نشده است.

اما پیش از این در موارد مشابه، حملات به کشتی‌ها در تنگه هرمز به ایران نسبت داده می‌شد و سپاه پاسداران مسوولیت برخی حملات را به عهده می‌گرفت.

تنها ۱۰ روز از امضای تفاهم‌نامه میان ایران و امریکا گذشته است، اما هر دو طرف ضمن پذیرش مسوولیت برخی حملات علیه هم، یکدیگر را به نقض آتش‌بس و مفاد توافق متهم می‌کنند.

پیشتر نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که به مواضع نظامی امریکا در منطقه حمله کرده است.

هرچند سپاه مشخص نکرد که به کدام کشور، اما خبرگزاری دولتی بحرین گزارش داد که خاک این کشور هدف حملات پهپادی ایران قرار گرفته است.

سپاه گفته است که این حملات را در پاسخ به نقض آتش‌بس از سوی امریکا و اسرائیل انجام داده است.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) اعلام کرد که جمعه‌شب به مراکز نظامی ایران در جزیره سیریک در جنوب هرمزگان ایران حمله کرده است.

سنتکام گفته است که این حمله در پاسخ به حمله‌ی ایران بر کشتی‌های تجاری در آب‌های ساحلی عمان در تنگه هرمز انجام شده است که روز پنج‌‎شنبه صورت گرفت.

اما ایران در مورد حمله به کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز چیزی نگفته ولی هشدار داده است که مطابق بند پنجم تفاهم‌نامه تا توافق نهایی، مدیریت تردد کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز در دست ایران است و شناورها بدون هماهنگی حق عبور ندارند.

این در حالی است که فقط ۱۰ روز قبل مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران و دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا تفاهم‌نامه پایان جنگ و بازگشایی تنگه هرمز را امضا کردند و هم‌اکنون کارگروه‌های فنی هردو کشور در حال کار روی مسائل فنی توافق نهایی و تطبیق مفاد تفاهم‌نامه هستند.