Exclusive
سپاه پاسداران ایران: حمله به مواضع ارتش امریکا پاسخی به «تجاوز و عهدشکنی» بود
سپاه پاسداران ایران میگوید در واکنش به حملات اخیر امریکا، مواضع نیروهای ارتش این کشور در منطقه را هدف قرار داده است. این ادعا در حالی مطرح میشود که واشینگتن پیشتر از حمله به اهداف نظامی در ایران خبر داده و تهران را به حمله پهپادی علیه یک کشتی تجاری در تنگه هرمز متهم کرده بود.
براساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روابط عمومی سپاه پاسداران روز شنبه، ۶ سرطان / ۲۷ جون، در بیانیهای گفته است که این عملیات توسط نیروی دریایی سپاه و در پاسخ به آنچه «تجاوز و عهدشکنی امریکا» خوانده، انجام شده است.
با این حال، سپاه پاسداران جزئیاتی درباره محل دقیق این حمله، میزان خسارات یا تلفات احتمالی منتشر نکرده و این ادعا تاکنون از سوی منابع مستقل یا مقامهای امریکایی تأیید نشده است.
در مقابل، مقامهای امریکایی تأکید کردهاند که حملات اخیر ارتش امریکا واکنشی به حمله پهپادی ایران به یک کشتی تجاری در مسیر تنگه هرمز بوده است. فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) میگوید که در این عملیات، انبارهای موشکی، تأسیسات پهپادی و برخی سامانههای راداری ایران هدف قرار گرفتهاند.
جیدی ونس، معاون رییسجمهور امریکا، نیز با هشدار به تهران گفته است که اگر جمهوری اسلامی ایران درباره نحوه اجرای تفاهمها اختلافنظر دارد، باید از مسیر دیپلماتیک آن را پیگیری کند.
او تأکید کرده است که هرگونه اقدام خشونتآمیز علیه منافع امریکا با پاسخ متقابل روبهرو خواهد شد.
تنش میان تهران و واشینگتن پس از آن شدت گرفت که امریکا ایران را مسوول حمله پهپادی به یک کشتی تجاری در نزدیکی تنگه هرمز دانست؛ اتهامی که به حملات بعدی امریکا علیه اهدافی در ایران انجامید.
ازسوی دیگر، سپاه پاسداران ایران گفته است که حملات امریکا را بیپاسخ نخواهد گذاشت.
تحولات اخیر نگرانیها درباره امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز، یکی از مهمترین مسیرهای انتقال انرژی جهان، را افزایش داده است. ناظران هشدار میدهند که ادامه حملات متقابل میان دو طرف میتواند خطر گسترش درگیری و بیثباتی بیشتر در منطقه را در پی داشته باشد.
در زمان نشر این گزارش، هیچ منبع مستقل بینالمللی ادعای سپاه پاسداران ایران درباره حمله به مواضع ارتش امریکا یا میزان خسارات احتمالی آن را تأیید نکرده است

